Wednesday, September 21, 2011

Cara-cara mengatasi alahan (allergy)

Ada tak sesape yg mengalami alahan macam aku ni? Aku rasa hampir semua orang ada allergy especially kat debu. Kalau aku terhidu debu sikit je pun mesti bersin sampai beribu kali. Kalau korang bersin-bersin bila dekat dengan benda-benda macam habuk rumah, debunga, bulu(dari bantal), kapuk, bulu haiwan & apa2 je benda yg buat korang bersin sampai tak ingat dunia alamatnya alahan la tu. Kalau alahan ni dibiar je lama-lama saluran pernafasan, penghadaman & sistem imuniti jadi lemah. So, aku kat sini nak share sikit tips yg aku dapat dari buku Food Encyclopedia by Carlson Wade.


  1. Makan bawang putih
Makan bawang putih tu jangan la telan sebiji camtu. Mula-mula seulas bawang putih tu kena potong dulu kecil-kecil. Pastu campur kat dalam salad sayur-sayuran(dalam masakan pun boleh). Letak mayonis kat dalam salad sayur-sayuran tu biar rasa dia lebih umph! Memang nyedap la.

    2.   Basuh cadar atau sarung bantal.

Kepada sesiapa yg malas sangat nak basuh tu memang aku dah tak boleh tolong dah. Tapi takkan letak kat washing machine pun susah? Hehe. Lagi satu, bila basuh tu jangan guna deterjen banyak sangat sebab deterjen pun boleh menyebabkan alahan. 

    3.   Hindari atau tutup mulut,hidung & mata apabila menggunakan produk semburan atau bahan kimia.

    4.   Hindari daripada orang yang menghisap rokok.

Ada kajian yg menunjukkan orang yang tak merokok berkemungkinan besar alah kepada asap rokok.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...