Tuesday, October 11, 2011

Contoh Karangan SPM - Kepentingan Amalan Menabung

Hasil karangan aku. Kalau nak cilok sila bagitau dulu. Sekian terima kasih.    

     Dalam meniti ranjau kehidupan yang penuh dengan pancaroba, permasalahan berkaitan dengan wang amat sinonim dengan kehidupan seharian kita. Hal ini demikian kerana dengan wanglah kita dapat melakukan segala-galanya walaupun wang tidak dapat membeli segala-galanya. Menabung juga merupakan amalan yang tidak asing lagi dengan konsep kewangan demi mewujudkan masa depan yang terjamin. Oleh itu, anak-anak perlu dididik untuk menabung bagi menjamin keselesaan hidup pada hari mendatang kerana bak kata pepatah "sediakan payung sebelum hujan."

    Amalan menabungkan wang sememangnya dapat mendatangkan pelbagai manfaat kepada anak-anak khususnya apabila mereka ingin menjejakkan kaki ke menara gading. Hal ini demikian kerana kos pendidikan ke IPT semakin meningkat saban tahun akibat faktor ekonomi khususnya kolej-kolej swasta. Amalan menabung juga dapat meringankan beban keluarga lebih-lebih lagi keluarga yang mempunyai ramai anak. Oleh itu, menabung dapat meringankan beban untuk memasuki IPT khususnya kolej-kolej swasta.

   Di samping itu, amalan yang dituntut agama ini juga dapat digunakan bagi tujuan kecemasan. Hal ini demikian kerana kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja kerana bak kata pepatah "malang tidak berbau". Kos perubatan yang semakin meningkat juga merupakan sebab amalan menabung perlu diamalkan sejak kecil lagi bagi menampung kos perubatan yang mahal. Pada masa yang sama, nilai berdikari dapat ditanam dalam diri seseorang individu.

    Seterusnya, sikap suka berhutang juga dapat dielakkan. Hal ini demikian kerana dengan adanya wang simpanan, kita tidak perlu berhutang dengan orang lain ataupun dengan ceti haram. Jika kita tidak mempunyai hutang, beban hidup kita akan berkurangan. Hal ini kerana kita tidak perlu risau diburu oleh pemiutang ataupun diisytiharkan muflis dalam perniagaan.

    Selain itu, kita juga dapat mempelajari selok-belok dunia perbankan. Perkara sebegini amat penting lebih-lebih lagi kepada anak-anak yang bercita-cita untuk bekerja dalam agensi perbankan. Kita juga akan menjadi lebih arif akan perkembangan ekonomi dalam negara kita. Penabungan di bank juga dapat menyumbang kepada ekonomi dalam negara kerana wang yang ditabung akan dilaburkan sekali gus menjamin keteguhan ekonomi negara.

   Intihanya, sebagai warga yang sentiasa bersedia menghadapi ujian yang mendatang, amalan menabung perlu dipupuk sejak kecil lagi. Walaupun menabung wang dalam kuantiti yang sedikit, lama-kelamaan wang tersebut akan terkumpul menjadi banyak. Bak kata pepatah "sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit". Kita juga perlu ingat bahawa penabungan kita akan membawa kepada hasil yang lumayan pada masa akan datang.

417 comments:

  1. SALAM..iznkn ak cilok yerr..

    ReplyDelete
  2. salam... nk minta izin cilok ni..tq..

    ReplyDelete
  3. dengan segala hormatnya dipersilakan la cilok.. hohoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. izinkan saya menyalin karangan anda ya :) Terima kasih banyak banyak -Pelajar tingkatan 4-

      Delete
    2. Assalamualaikum,,,izinkan sy copy yer,, thanks :)

      Delete
    3. assalamualaikum,izinkan saya utk copy & paste karangan awak....Thank you

      Delete
    4. izinkan saya ambil :)

      Delete
    5. saya nk isi skit nohh ... tq ..

      Delete
    6. izinkan saya ambil yer :) tq

      Delete
    7. assalam izinkan saya copy paste karangan anda ya. :D

      Delete
    8. assalam izinkan saya copy paste karangan anda untuk membuat pembentangan

      Delete
    9. Salam izinkan saya cilok jugak ye terima kasih xoxo

      Delete
    10. Assalamualaikum..izinkan saya cilok? Masehh.. =)





      Delete
    11. minta izin nk buat contoh ye :)

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. Err..nak cilok jugak ea :)

    ReplyDelete
  5. hehe.,like others said.,~ wanna kopi and pasta! tnx! ^_^
    ~SHI_95

    ReplyDelete
  6. minta permission nk cilok yaa thanks!

    ReplyDelete
  7. Woa,, tebaik! Thanks bg idea.. penuh akal dah hehe

    ReplyDelete
  8. weyh..nak ciplak taw ! thanx ... ;D

    ReplyDelete
  9. Hi :D Regards :) Thank you

    ReplyDelete
  10. cilok sikit ek? :3

    ReplyDelete
  11. nak cilok jugak , tpy npe tak boleh ?

    ReplyDelete
  12. ASSALAMUALAIKUM...mohon copypaste yah :)

    ReplyDelete
  13. Izinkan ye? Hihhi,

    ReplyDelete
  14. ok.. saya nk share... tq vmuch!!

    ReplyDelete
  15. nk mintk izin cilok ea......

    ReplyDelete
  16. tumpang lalu nk copy paste leh .....maceh

    ReplyDelete
  17. aku copy yehh . tq :)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum, saya nak copy. Thanks :3

    ReplyDelete
  19. mohon untuk copy N paste... :)

    ReplyDelete
  20. Nak copy paste boleh kan . :D

    ReplyDelete
  21. Salam. Harap saya dibenarkan untuk mengambil idea dan contoh daripada karangan di atas. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  22. cilok boleh..^_^???....hehehe

    ReplyDelete
  23. wanna copy paste..n_n..tq so much

    ReplyDelete
  24. copy :) ~ Trimasss

    ReplyDelete
  25. salam,minta halalkn ya ilmu yg di copy ni.. tq.:)

    ReplyDelete
  26. Salam,nak copy isi sikit ok..thanks :)

    ReplyDelete
  27. saya nak cilok idea.. boleh?? :)

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum . minta izin cilok . terimekaseh :D

    ReplyDelete
  29. Hai comel. Saya nak cilok jugak boleh ya? Mintak izin ;)

    ReplyDelete
  30. minta izin c0py n paste k . hehe

    ReplyDelete
  31. izinkan aku cilok .. ehh kalau taknak izinkan pun aku nk cilok jugak ! esok kene hantar ! muahahaha

    ReplyDelete
  32. salam izinkan sy bt kopi pasta skit.. hoho :))

    ReplyDelete
  33. Izinkan saya mencopy paste karangan tersebut .
    terima kasih

    ReplyDelete
  34. saya nak cilok sikit isi tau. Terimaa kasih yaaaa :')

    ReplyDelete
  35. already cilok..^_^..thanks a lot

    ReplyDelete
  36. Nak cilok jugak, untuk buat contoh :) Thanks :)

    ReplyDelete
  37. mintak izin nak cilok .. nk amik point buat contoh skit .. hrp diizinkn .. :)

    ReplyDelete
  38. mintak izin nk copy ^_^

    ReplyDelete
  39. mintak izin ye nak cilok karangan ni :) mintak berkat

    ReplyDelete
  40. Mintak izin nk copy ye... TQ

    ReplyDelete
  41. mintak izin nk copy beberapa isi..thanks

    ReplyDelete
  42. Nak cilok boleh ennnn? Thanks :)

    ReplyDelete
  43. salam..mnta izin nk copy skit ye..t.kasih..

    ReplyDelete
  44. sakam...cilok luk....ok

    ReplyDelete
  45. i want to use this please :)

    ReplyDelete
  46. mintak izin copy paste

    ReplyDelete
  47. Can I please copy ur essay ..? I really need it for my studies :( Please HALALKAN tau .. Klau halalkan, u'll get pahala n i'll pray for u to be more HANDSOME/PRETTY ... Thank youu <3

    ReplyDelete
  48. NK MINTA IZIN CILOK JUGAK LAR YE,..

    ReplyDelete
  49. Nak cilok jugak yerr.

    ReplyDelete
  50. salam...nk minx saln eh..TQ
    JASAMU DIKENANG!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  51. izinkan salin karangan ni yee...

    ReplyDelete
  52. bro izinkan wa cilok karangan ni yee...

    ReplyDelete
  53. mnt izin saya nk copy blh

    ReplyDelete
  54. minta izin nk copy yee.....
    terima kasih...

    ReplyDelete
  55. for refrence. copy n paste yahh??. thanks a lot

    ReplyDelete
  56. mintk izin salin isi..thanks

    ReplyDelete
  57. minta izin nak copy ye...trimas

    ReplyDelete
  58. Minta izin nak amik tau. Thanks

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum, saya nk copy jgak ye

    ReplyDelete
  60. assalammualaikum :D
    erm .. saya calon SPM 2013 sedang mengumpul karangan contoh .
    jadi saya telah memilih karangan anda , izinkan sy copy & paste kayy .

    ReplyDelete
  61. thank bg copy :)

    ReplyDelete
  62. nak mnta izin cilok yee

    ReplyDelete
  63. Assalammualaikum :) Izinkan saya menggunakan isi-isi karangan anda :) Terima kasih

    #MayALLAHBless

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum saudara..
    izinkan saya membaca dan menjadikan karangan ini sebagai rujukan ya..
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  65. Salam tq sbb buat krangan ni. . Nak cilok ye. .

    ReplyDelete
  66. Salam, izinkan saya untuk ambil karangan ini. ^_^ Karangan yang bagus.

    ReplyDelete
  67. Izinkan aku cilok ye.. :)

    ReplyDelete
  68. As Salam, nak copy ye? terima kasih :D

    ReplyDelete
  69. salam... kasi copy karangan ni yea.. tq! :) -student form 3-

    ReplyDelete
  70. Salam Ramadhan , nak cilok jugak yo :D

    ReplyDelete
  71. assalamualaikum... saya minta izin nak copy ye :) thanks

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum... minta copy jugak

    ReplyDelete
  73. assalammualaikum......... MINTAK Cilokk YERRR.. TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  74. saya mahu copy, terima kasih

    ReplyDelete
  75. assalamualaikum..nak copy ayt ckit..thanks

    ReplyDelete
  76. salam , minta kebenaran nak copy paste utk trial spm ni, thank you.

    ReplyDelete
  77. Salam, minta inspirasi dari karangan ni.

    ReplyDelete
  78. tompang lalu....eh ..sambil tu nak cilok yer~

    ReplyDelete
  79. Mohon cilok ye, tq.

    ReplyDelete
  80. minta kebenaran untuk copy ...:)

    ReplyDelete
  81. Nak ambil isi sikit ya ? Terima kasih :D

    ReplyDelete
  82. Saya ingin melakukan plagiat. terima kasih :)

    ReplyDelete
  83. nak minta kebenaran untuk copy

    ReplyDelete
  84. Salam,Izinkan saya copy karangan ni ye :)

    ReplyDelete
  85. Salam. Saya mintak izin nak copy karangan ni yer. Tq :)

    ReplyDelete
  86. oh, hi there. I might wanna take down a few points like the way your sentence structures work and some cool vocabs that you use. thank youu ^_^

    ReplyDelete
  87. jom main ragnarok online

    ReplyDelete
  88. Salam. Minta izin salin points boleh? For karangan SPM reference :) Terima kasih

    ReplyDelete
  89. salam...Saya mintak izin nak copy karangan ni ye. tq =)

    ReplyDelete
  90. salam.. sy copy ye :)

    ReplyDelete
  91. halalkan sy cilok ni mekacihhh

    ReplyDelete
  92. Izinkan saya copy ye .. thanks sbab kongsi ilmu .. :)

    ReplyDelete
  93. sy nk copy ye...halalkan ilmu yg dikongsi

    ReplyDelete
  94. mohon ambil sebagai rujukan ye..thank you

    ReplyDelete
  95. minta izin cilok ye ? terima aksih :)

    ReplyDelete
  96. i'll take yours as my reference..thanksn:)

    ReplyDelete
  97. mintak maaf .. nk cilok ambik pendahuluan jew

    ReplyDelete
  98. minta izin cilok...

    ReplyDelete
  99. cilok isi skit bleh??hehe

    ReplyDelete
  100. minta izin nak copy eh kak hehe

    ReplyDelete
  101. mintak izin cilok ,, -student form 4- thanks..

    ReplyDelete
  102. Mintak izin copy yea :D

    ReplyDelete
  103. minta izin nak cilok pendahuluan ... maceh ><

    ReplyDelete
  104. nak cilok penutup sekali . maceh ><

    ReplyDelete
  105. assalamualaikum. mohon cilok ckit ea? thx :)

    ReplyDelete
  106. Nak cilop penutup yea. hehee. thanks a lots

    ReplyDelete
  107. maaf nk kopi n pasta ... thank u

    ReplyDelete
  108. nak cilop yeeee...

    ReplyDelete
  109. Assalamualaikum . Saya minta izin nak ambil sedikit ya ayat di atas . Syukran :)

    ReplyDelete
  110. Assalamualikum.. saya sedang mengumpul karangan sepeti ini untuk dijadikan bahan bacaan saya untuk menghadapi peperiksaan .. saya mohon untuk ambil karangan ini... terima kasih.. mohon halalkan ilmu ya.. :)

    ReplyDelete
  111. ingin meminta keizinan untuk mencilok ye...

    ReplyDelete
  112. assalammualaikum.....minta izin ya utk cilok

    ReplyDelete
  113. nak ci-lok sikit ... hohoho . tq

    ReplyDelete
  114. minta nak buat rujukan a.k.a. copy ^^

    ReplyDelete
  115. salam nak copy boleh???

    ReplyDelete
  116. izinkan saya untuk 'cilok'.... :)

    ReplyDelete
  117. nak copy paste ye bro. semoga Allah redha.

    ReplyDelete
  118. nk cilok taw.. thanks .. :)

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum. Izikan saya untuk copy ya! May Allah bless you:)
    Ilmu yang awak share sangat bermanfaat bagi semua:)

    ReplyDelete
  120. assalam..nk mintak izin copy..boleh..??

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum . Izinkan ana copy ye , Jazakallah Khairan Kathira :D .
    May ALLAH bless you .

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum. Saya minta izin nak menCOPY, wookay? Thanks a lot! :)

    ReplyDelete
  123. nk copy ek!tq share ilmu..hihi<3

    ReplyDelete
  124. err,, aku tak de ape nk ckap,, cume nk kate, penat jugak nk scroll sampai bawah sekali ni,, fuhhh,,
    hmmm.. boleh tak aku nk makan minum air,, aku dahaga laa...
    tpi esok aku kene gi sekolahh,, malas kott,, trial pulak tu,, dah la dapat tempat dpan sekali, 001,, aishhh,, malang sungguh,, kiri blakng semua pompuann,, aku dah la hensem,, semua asyik usha aku jee,,, nk cari idea nk wat karangan pun susah,, apatah lagi nk wat addmath,, perghh,, sengsara laa,,
    so, kat sini aku nk ambik kesempatan nk tanye skit,, agak2 la kan,, nk tanye je ni.. agak kamu la kann,, rase2 nye boleh tak aku nk copy karangan ni untuk study,,, tension la nk pikir,, semalam da pecah masuk da blik kebal,, sempat usha bm kertas satu jee,, karangan bahagian A adalah menabung,, so,, terpaksa lah saye amek karangan ni,, mintak maaf banyak2 yee,, sorry sangattt,,, nanti ade mase aku balas,, sebab ada padi ade batas,, ade hari aku balas,, balas jase baik laa,, nanti kalau jumpe, aku belanja ko air kosong ke atau roti kosong ke,, atau nasi kosong ke atau pinggan kosong pun boleyyy,, no prob,bro.. ok lah,, sampai sini jee,, aku nk bertafakur pulak,, bubaiii,, assalamuaalaikum awek2 sekaliann ( only to girl, laki aku ucapkan semoga anda mati dgn meninggal kan mayat yang bergaya) Tatata
    Portugas D Ace :D

    ReplyDelete
  125. Salam..nk mintak izin ni..nk cilok untuk rujukan ni..tq

    ReplyDelete
  126. nak cilok ni eh? thanks :)

    ReplyDelete
  127. nak copy . terima kasih :)

    ReplyDelete
  128. Salam, karangan awak sgat hebat:) mohon digunakan untuk rujukan sekolah. Tqs.

    ReplyDelete
  129. Hai . Boleh saya copy ? Trima kasih ��

    ReplyDelete
  130. Nak minta izin copy untuk rujukan.. terimakasih daun keladi

    ReplyDelete
  131. minta izin cilok isi eh. thank you brader hensem. esok spm!!!!

    ReplyDelete
  132. Mohon nk mencilok eyk..

    ReplyDelete
  133. mohon cilok ye ? masyeh :)

    ReplyDelete
  134. assalamualaikum.. izinkan saye untuk mencilok yea untk rjukan bersame.. :)

    ReplyDelete
  135. mohon cilok ... karangan ini kuat baik thankyou :)

    ReplyDelete
  136. Mohon copy yee...thanks...��

    ReplyDelete
  137. Minta izin untuk copy ya :) . thank you ;)

    ReplyDelete
  138. style gak karangan ni

    ReplyDelete
  139. thanks because give me to cilok

    ReplyDelete
  140. Mohon cilok yee..tq

    ReplyDelete
  141. Nak cilok ayat pendahuluann eahhh :3 hehe .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...